3 pomysły na zdrowe dania z pestkami słonecznika

Nasiona słonecznika to zdrowy dodatek do naszej diety. Warto ich używać. Tylko z czym je jeść? Tak naprawdę dań z ich dodatkiem jest sporo. Ten tekst przedstawia to, co można zjeść z nimi na śniadanie, obiad i deser. Jedzenie nie tylko na słono, ale także i na słodko! Każde z tych dań jest dodatkowo bardzo tanie i szybko można je przyrządzić.

Śniadanie

Dla większości specjalistów jest ono najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Dlatego nie warto z niego rezygnować czy jeść coś niewartościowego. Co zatem będzie dobrym pomysłem na danie? Łatwo, tanio, szybko i zdrowo będzie zrobić owsiankę. Płatki owsiane gotujemy na wodzie i dorzucamy do tego mleko. Resztę dodajemy według naszych upodobań. Doskonałym pomysłem będzie użycie do tego dania owoców, orzechów i słonecznika. Taką owsiankę można jeść długo i przez to, iż możemy ciągle zmieniać składniki, np. uwzględniając daną porę kalendarzową – nie powinno się nam takie jedzenie znudzić. Dostarczamy w nim wartościowe węglowodany, białko, tłuszcz – wszystko, co jest nam potrzebne do zdrowego funkcjonowania. Takie słodkie śniadanie ze słonecznikiem z pewnością jest warte uwagi!

Obiad wegetariański

Następne posiłek to obiad wegetariański. Gotujemy ryż, prażymy na patelni i oliwie z oliwek pestki słonecznika. Następnie łączymy na patelni ugotowany ryż ze słonecznikiem, dodajemy do tego ciecierzycę z puszki, rozdrobnione pomidory (mogą być z puszki lub świeże), odrobinę oleju sezamowego i przyprawy według uznania. Będzie tutaj pasować czosnek i cebula. Aczkolwiek nie są obligatoryjne. Jest to ekstremalnie tani, smaczny i zdrowy obiad. Pamiętajmy tylko o tym, iż ciecierzyca bywa ciężkostrawna, także przyda się w diecie np. obecność przypraw, które będą w tym wypadku pomocne np. bazylia.

Mimo iż jest to typowy posiłek wegetariański lub wegański, to mamy tutaj wszystko, co jest potrzebne organizmowi do funkcjonowania. Węglowodany, tłuszcz oraz roślinne źródła białka. Samo danie przygotowuje się bardzo szybko.

Deser

Propozycja na zdrowy deser z nasionami słonecznika to kasza jaglana z dodatkami. Tutaj nie ma jakichś większych problemów ze stworzeniem posiłku. Gotujemy kaszę jaglaną na mleku, dodajemy według uznania wszelkie dodatki, które chcemy. Tak jak w przypadku pierwszego przepisu możemy tutaj użyć owoców świeżych lub suszonych, orzechów. Dobrze pasuje do siebie kasza jaglana na mleku z bananem, rodzynkami, truskawkami i nasionami słonecznika.

Dania ze słonecznikiem

Oczywiście dań ze słonecznikiem jest jeszcze więcej i warto je testować. Tak naprawdę to nic nas nie ogranicza poza naszą kreatywnością. Sami możemy popróbować, do czego dodatek nasion będzie odpowiedni.

 

Czy warto stosować ocet winny?

Ocet winny, znany jest także, jak ocet jabłkowy. Ocet jabłkowy od dawien dawna znany jest z własnych niezwykłych wartości medycznych. Mówi się, iż efektywnie wspiera walkę z nadmiernymi kilogramami, reguluje poziom cukru we krwi oraz przejawia działanie przeciwgrzybiczne. Jak jest rzeczywiście? Czy należałoby mieć go we własnej kuchni oraz jak prawidłowo go wykorzystywać, aby nie przyniósł więcej straty aniżeli pożytku? Mówimy przecież o occie.

Ocet jabłkowy występuje dzięki bakteriom octowym, jakie prowadzą do fermentacji owoców. Może być on stosowany doustnie, jak również zewnętrznie. Charakteryzuje go miodowa barwa oraz specyficzny jabłkowy zapach. Stosowany był już w czasach starożytnych, natomiast teraz jest idealnym dodatkiem zarówno do lekkich sałatek, jak i pieczeni mięsnych.

Ocet jabłkowy – zrozum jego wartości

Ocet jabłkowy doceniany jest ze względu na ogromną ilość potasu, fosforu, chloru, sodu, magnezu, wapnia, siarki, żelaza, fluoru oraz krzemu. To możne źródło witamin, np. z klasy B. Zawiera również witaminy A, C, E, P i beta-karoten, kwas mlekowy, cytrynowy oraz octowy. Gdyż jest artykułem powstałym wskutek naturalnej fermentacji, jest zarzewiem bakterii probiotycznych służących zdrowiu. Ocet jabłkowy pity na czczo służy zachowaniu właściwego otoczenia kwaśności żołądka. Wspiera trawienie, wykorzystywany jest dodatkowo przy zarażeniu bakterią Helicobakter pylori. Ogólnie odgrzybia organizm. Jest doskonały przy zbytnim rozroście grzyba Candida albicans.

Ocet jabłkowy – jako zrobić?

Ocet jabłkowy jest bardzo łatwy w wykonaniu. Starczy pokryć 1,5 kg pokrojonych jabłek 1,5 l zagotowanej letniej wody z dodatkiem dwóch łyżeczek cukru. Najlepiej robić to w szklanym, wyparzonym naczyniu. Potem należy okryć je gazą oraz pozostawić do czasu, aż woda przestanie się pienić. Po tymże okresie należy przecedzić ciecz oraz przelać ją do mniejszych, szklanych oraz wcześniej wyparzonych naczyń. Pełen mechanizm produkcji octu jabłkowego opiera się na fermentacji. Występują wówczas duże ilości kwasu octowego, jaki stanowi podstawowy komponent octu jabłkowego.

Dieta octowa – na czym polega?

Ocet jabłkowy może przyczyniać się do straty zbytniej tkanki tłuszczowej, gdyż określa poziom glukozy we krwi oraz obniża wytwarzanie insuliny, natomiast to służy zmniejszaniu masy ciała. Oddziałuje także na podniesienie poczucia sytości, natomiast tymże samym obniżenie łaknienia. Dodatkowo wspiera mechanizm rozkładania tłuszczów (złego cholesterolu) i pracy trawienne. Poprawia przemianę materii przez aktywowanie perystaltyki jelit. Ma także zdolność do czyszczenia organizmu z trucizn.

 

Czy brązowy cukier jest zdrowszy od białego?

Wiele osób uważa, że cukier brązowy jest znacznie zdrowszy od jego białego odpowiednika. Podobnie zresztą wygląda sytuacja z innymi produktami, takimi jak brązowy ryż i ciemne pieczywo. Czy takie twierdzenia mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. Czy brązowy cukier naprawdę jest dużo lepszy?

Różnice pomiędzy białym i brązowym cukrem

Biały cukier produkowany jest głównie z buraków cukrowych i składa się w głównej mierze z sacharozy. W trakcie produkcji oczyszcza się go w procesie rafinacji, pozbawiając go melasy, którą używa się do wytwarzania alkoholu i paszy do zwierząt. Niestety, wraz z tym składnikiem tracimy również sporo cennych minerałów i witamin.

Brązowy cukier również może być produkowany z buraków, ale zazwyczaj wykorzystuje się do tego trzcinę cukrową. Nie jest on rafinowany, wiec w jego składzie znajdziemy melasę, która jest pełna takich minerałów, jak: magnez, żelazo, potas i wapń. Kolor brązowego cukru zależy od tego, jak wiele melasy znajduje się w jego składzie. Im jest jej więcej, tym z ciemniejszą odmianą cukru mamy do czynienia.

Jeszcze sto lat temu brązowy cukier dominował na rynkach. Jego kolor nie pasował jednak ówczesnym konsumentom i dlatego zdecydowano się usunąć melasę z procesu produkcji. Zdarzały się nawet głosy mówiące o tym, że ciemny cukier jest niedobry dla zdrowia, co sprawiło, że na wiele lat całkowici o nim zapomniano.

Cała prawda o brązowym cukrze

Zarówno biały, jak i brązowy cukier to produkty podobne do siebie, składające się z sacharozy i zawierające praktycznie taką samą ilość kalorii.

Kalorie w 100 g:

  • cukier biały – 406
  • cukier brązowy – 390

Jeśli naszym celem jest zrzucenie wagi, to zmiana białego cukru na brązowy nie przyniesie nam zbyt wiele korzyści. Dużo lepszym pomysłem będzie całkowite zrezygnowanie z tego produktu. Warto także zauważyć, że ciemny cukier jest dużo droższy od swojego odpowiednika, gdyż przez wiele osób uznawany jest za towar luksusowy. Z drugiej zaś strony istnieją pewne różnice w smaku, które sprawiają, że brązowy cukier zyskał sobie wielu zwolenników.

Cukier brązowy, podobnie jak jego biały odpowiednik, mocno zakwasza organizm i działa niekorzystnie na wiele zachodzących w nim procesów. Spożywany w dużych ilościach może doprowadzić do wielu schorzeń, dlatego, choć jest nieco lepszy niż jego biały odpowiednik to i tak musimy na niego uważać.

Wybieramy brązowy cukier – uwaga na podróbki

W sklepach możemy trafić na podróbki. Ciemny kolor może wtedy pochodzić nie z melasy, a z karmelu. Zdarza się także, że melasa dodawana jest już w końcowym etapie produkcji do białego cukru. Takie produkty są zupełnie bezwartościowe, dlatego należy koniecznie czytać etykiety, zanim zdecydujemy się na zakup.